
เมื่อนโยบายของรัฐบาลขานรับแผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติฉบับที่ 11 ที่ว่าด้วยการขับเคลื่อนเศรษฐกิจสร้างสรรค์ ซึ่งจะเป็นยุทธศาสตร์สำคัญในการนำพาประเทศไทยให้สามารถแข่งขันกับนานาประเทศได้ แต่สิ่งที่สำคัญคือต้องมีกลยุทธ์ทางการตลาดที่สร้างสรรค์และมีแนวคิดแปลกใหม่สอดคล้องไปพร้อมๆกัน ประกอบด้วย การสร้างสรรค์สินค้าและบริการที่เกิดจากความร่วมมือของธุรกิจที่มีจุดแข็งแตกต่างกัน การใช้กลยุทธ์การตลาดน่านน้ำสีขาว หรือการทำการตลาดบนพื้นฐานของจริยธรรม เพื่อสังคมและสิ่งแวดล้อม การเลือกใช้แนวคิดนอกรอบไม่ยึดติดรูปแบบเดิมๆ การผสมผสานศิลปะ วัฒนธรรม ประวัติศาสตร์ และเทคโนโลยีเข้าด้วยกัน หรืออาจจะประยุกต์ใช้หลักการของ SCAMPER ในการสร้างสรรค์สินค้าหรือบริการใหม่ๆ อันได้แก่ การใช้หลักการทดแทน ร่วมกัน ปรับปรุง ทำให้ใหญ่ขึ้น เล็กลง การนำไปใช้กับสิ่งอื่น การกำจัดออก และการปรับรื้อระบบใหม่ โดยจะต้องมีการพัฒนาตราสินค้าไปพร้อมๆกับการใช้เครื่องมือส่งเสริมการตลาดที่ทันสมัยสอดคล้องกับพฤติกรรมของผู้บริโภคในโลกยุคใหม่ที่ต้นทุนต่ำแต่เข้าถึงผู้บริโภคอย่างมีประสิทธิภาพด้วยเทคโนโลยีสื่อสังคมออนไลน์ โดยอาศัยการผลักดันและสนับสนุนจากองค์กรตามนโยบายของรัฐ คือ สำนักงานเศรษฐกิจสร้างสรรค์แห่งชาติ สำนักนายกรัฐมนตรี กระทรวง กรม กอง หน่วยงานภาครัฐและเอกชนอื่นๆ ในการขับเคลื่อนนโยบายเศรษฐกิจสร้างสรรค์ให้สำเร็จตามแผนพัฒนาเศรษฐกิจฉบับดังกล่าว
In compliance with the government’s policy of the Economic and Social Development Plan No. 11, the focus has been turned to using Creative Economy as an important strategy that will lead the nation in position to compete with other countries. The most important issue about a successful marketing strategy is to have both creative and innovative ideas working together. These ideas include creating products and services through collaborations between companies that have different corporal strengths. The followings are different strategies that could be used like White Ocean Strategy, Corporate Social Responsibility; (CSR), Lateral marketing (think out of the box) or integrating art, culture, history and modern technology. Another alternative is to use the SCAMPER model to create new products or services. These methods include Substitution, Combination, Adaptation, Magnification/ Minification, Put to other uses, Elimination and Rearrangement. There is a need to develop brands by using modern marketing tools that requires small budget but can effectively relate to consumer’s behavior through Social Media. These methods are fully supported by the government both public and private sectors such as Thailand Creative Economy Agency (TCEA), Thailand Creative and Design Center (TCDC) under the Prime Minister’s Office. กุลฉัตร ฉัตรกุล ณ อยุธยา,(2553).การตลาดเชิงสร้างสรรค์.เชียงใหม่--วารสารมหาวิทยาลัยพายัพ.
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น